תעלת פנמה

תעלת פנמה – Canal de Panama

תעלת פנמה, תעלה אשר אורכה הוא  77 ק”מ, היא אחת הנקודות המפורסמות במרכז אמריקה ובעולם כולו בשל היותה אחת התעלות אשר בנייתן היתה אתגר הנדסי גדול ומסובך. התעלה מחברת בין האוקיינוס האטלנטי ולאוקיינוס השקט. לפני בניית התעלה, מסלול הספינות היה מחייב לעשות עיקוף של דרום אמריקה דרך מיצר מגלן.

תעלת פנמה שסמוך לפנמה סיטי, בירת פנמה בעצם מקצרת כ- 13,000 ק”מ של הפלגה, חוסכת כסף וזמן במידה ניכרת. כאמור, בניית התעלה היתה אתגר הנדסי גדול, הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמרכז הנתיב בו מפליגות הספינות בתוך התעלה, קיים אזור הגבוה ב- 25 מטרים מגובה פני הים. הפתרון לכך הוא פתרון מורכב, אשר מתבסס על חוק הכלים השלובים ונעזר ברשת של תעלות אשר עוזרת ליישם את החוק בתאי שיט שונים לאורך התעלה. במילים פשוטות יותר, קיימים אזורים בעלי גבהים שונים לאורך התעלה, כך שצריך תאים ענקיים לאורכה של התעלה אשר יגרמו לספינות לצוף בגבהים שונים. תא אחד מתמלא, תא אחר מתרוקן וכל זה בעזרת אגמים מלאכותיים אשר נחצבו ומהם יוצאות תעלות קטנות אל תעלת פנמה עצמה. כפי שניתן לשים לב, הפתרון אינו פשוט והצריך עבודה וחשיבה מרובה, לפיכך משך בניית תעלת פנמה היה כ- 10 שנים, מ- 1904 עוד 1914, על יד ארצות הברית.

למידע נוסף על פנמה מאתר זזנו:
טיסות לפנמה
טיול מאורגן לפנמה

לאורך ההיסטוריה היו ניסיונות שונים לבניית התעלה אשר לא הושלמו עוד מהמאה ה- 16. כמו כן, תהליך הבנייה לא היה פשוט ואף גבה קורבנות רבים בשל מפולות ואסונות טבע נוספים אשר פקדו את האזור ואף היו מחלות טרופיות שונות בקרב האנשים אשר בנו את התעלה. בניית התעלה גבתה קורבן של כ- 22,000 אנשים שמתו במהלך עבודתם. בשל היתרון האדיר של צמצום המרחקים במהלך ההפלגה, תעלת פנמה כיום מהווה נתיב מרכזי בו עוברות ספינות, ואף מעריכים כי מדי שנה עוברות בתעלה כ- 15,000 כלי שיט.

כפי שכבר ציינו, בניית התעלה מפיקה תועלת מרובה, אך יחד עם זאת, בנייתה גרמה לנזקים אקולוגיים, בעיקר בשל חיבור אזורי אוקיינוסים שונים אשר מפרים את האיזון בקרב אוכלוסיות בעלי החיים, הבאה לידי ביטוי דרך הכחדה של מינים וזנים של בעלי חיים ימיים שונים.

סיור לתעלת פנמה

הסיור לתעלת פנמה הוא בגדר אתר חובה. אמנם הוא לא האתר המסעיר ביותר בו תבקרו בזמן השהות בפנמה, אך יחד עם זאת, הוא בעל חשיבות היסטורית, אז לא כדאי לפספס. כדאי לחלק את הסיור לשני חלקים. בראשיתו, מומלץ לבקר במוזיאון התעלה (Museo del Canal Interoceanico), אשר מסביר ומפשט תהליכים הקשורים לתעלה, לפני שרואים את הדבר האמיתי. בהמשך מגיעים אל מרכז המבקרים של התעלה (כמובן שכניסה כרוכה בתשלום), מקבלים הסברים, רואים סרט ומשם ממשיכים אל התעלה עצמה ואז ניתן לראות כיצד רשת התעלות עובדת בשידור חי.